dinsdag 14 juli 2009

Test 1: Rockshox Boxxer RACE '09

Hier is hij dan, de eerste test van mijn blog.

De boxxer, een beroemde downhill-gerichte voorkvork van Rockshox.
Het model waar ik over schrijf, is de Rockshox BoXXer Race '09. Ik heb deze vork aangeschaft begin dit jaar, eind februari bij Bike-Components.de. Ik heb deze vork geinstalleerd, ingesteld en daarna uitgetest. Ik had allemaal positieve verhalen gehoord en gelezen over de Boxxer, maar ook een aantal foto's gezien met gebroken onderpoten! Ik was dus benieuwd of de vork niet ' slap' aanvoelde.

De testrit
De vork voelde een beetje stug aan, ik vroeg me af of ik niet toch misschien een lichtere veer erin had moeten zetten. Na een aantal uurtjes gereden te hebben, was hij al een stuk soepeler, bijna perfect eigenlijk. In het begin toen ik deze vork maar net had, was ik geen smooth rijder, maar een echte ragger. De vork is de eerste 100mm heel soepel, maar daarna wordt die steeds stugger. Dat is dikke plus! Een vork wat dat niet heeft, slaat heel gauw door zijn veerweg heen. Wil je niet dat dat gebeurt, moet je hem hard zetten, maar dan pakt hij de kleine dingen niet meer op en stuitert die.
Wil je dat hij soepel is, moet je zo'n vork zacht zetten, maar slaat hij gauw door zijn veerweg heen. Dat is dus bij de Boxxer gelukkig niet.
Een minpunt aan de Boxxer is de as, waar je meerdere klachten over hoort, is wel slecht. De eerste vastdraaien gaat goed. De tweede keer komt de as aan de verkeerde zijde los, waar je dus niks aan hebt. Je moet er dan een kruisschroeverdraaier in zetten en met een hamer rustig los tikken. Dan komt hij vanzelf los. Daarna kun je hem zo los draaien.
Ik heb de race versie, die heeft het minst aantal instelmogelijkheden. De Team versie heeft veel meer instelmogelijkheden en is dus nog iets precieser in te stellen.
Ik vond de Team niet nodig, omdat ik toch niet zo'n hoge eisen stel aan mijn materiaal, ben snel tevreden!

Samenvatting: Ik ben heel tevreden over mijn Boxxer, zeker een aanrader. Je moet de Boxxer zeker niet laten vanwege de slechte as, want voor een paar tientjes koop je een andere as. Als je je wiel er niet vaak uithaalt, heb je nog niet eens een andere as nodig. Als je je vork heel fijn wilt afstellen, zou ik de Team aanraden. Ben je snel tevreden, zoals ik, dan zou ik de Race aanraden. Wil je op gewicht besparen, dan raad ik de World Cup aan die op lucht werkt, in plaats van een veer.
Sommige gesponserde rijders, die voor Rockshox rijden, laten hun World Cup Boxxer ombouwen naar een Team versie, omdat deze betere veereigenschappen heeft volgens hun. Just my 2 cents.

Dit was mijn eerste verslag, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Meer verslagen volgen.

www.rockshox.com
Verslag: Maarten Visscher
Foto's: Maarten Visscher